Αν υπάρχει κάτι το οποίο πραγματικά με κάνει να αισθάνομαι οτι σκέφτομαι, αυτό είναι ο προβληματισμός...
Ο κινηματογράφος είναι απο τις μεγαλύτερες αγάπες μου γιατί με κάνει να προβληματίζομαι...
Λατρεύω το Χόλλυγουντ και διαφωνώ κάθετα με αυτούς που προσπαθούν να το παίξουν σινεφίλ και ξορκίζουν το Χόλλυγουντ, ενώ ταυτόχρονα εκθειάζουν τον Ευρωπαικό, Ασιατικό και γενικότερα ανεξάρτητο κινηματογράφο. Όλοι αυτοί ξεχνούν οτι αν και το Χόλλυγουντ παράγει κατά κύριο λόγο εμπορικές επαναλήψεις και ψευτο-λυρικές ρέπλικες κορεσμένων μελό, παράγει επίσης και εξαιρετικά αξιόλογες ταινίες.
Αυτή τη φορά πάντως δεν θα μιλήσω για το Χόλλυγουντ. Θα μιλήσω για τους εκπαιδευτές, ταινία η οποία ανήκει στον Ευρωπαικό κινηματογράφο και σε έναν απο τους πολλά υποσχόμενους σκηνοθέτες της Γερμανίας.
Ο λόγος που με κρατά ερωτευμένο με τον πολιτικό κινηματογράφο είναι οτι διακρίνεται απο την ίδια σπανιότητα απο την οποία διακρινονται και οι πολύ ωραίες, έξυπνες, μορφωμένες και προβληματισμένες για το τι συμβαίνει γύρω τους γυναίκες. Σπανιότητα λοιπόν. Κάθε χρόνο βγαίνουν ελάχιστες ταινίες οι οποίες περιέχουν πολιτικά η ιδεολογικά μηνύματα. Λαμβάνοντας υπ’όψιν οτι οι εποχές έχουν αλλάξει, και οτι η πολιτική ιδεολογία δεν αποτελεί καθημερινή απασχόληση του πολίτη, με κεντρίζουν ιδιαίτερα ταινίες οι οποίες προσπαθούν να αντιπαραβάλουν την αριστερά του τότε με την αριστερά του τώρα, η γενικότερα την φιλοσοφία της αριστεράς σήμερα.
Αυτό που με εντυπωσίασε είναι οτι οι αναφορές της ταινίας είναι φοβερά ολοκληρωμένες. Με ενθουσίασε αρχικά ο άναρχος, σχεδόν σουρεαλιστικός τρόπος με τον οποίο οι εκπαιδευτές, αναδιοργάνωναν την επίπλωση των σπιτιών στα οποία εισέβαλαν. Ο Μπρετόν στα μανιφέστα του σουρεαλισμού, κίνημα σαφώς συνδεόμενο με την επαναστατική αριστερά, είχε γράψει οτι πόθος των μελών του κινήματος είναι να εισβάλουν στα μουσεία τέχνης, να αναποδογυρίσουν τους πίνακες, να ρίξουν παρδαλά χρώματα στους τοίχους και να βάλουν μουστάκια στη Μόνα Λίζα. Θεωρώ εξαιρετικό οτι ο σκνοθέτης κατάφερε να ενσωματώσει τέτοιου είδους αναφορές στις πράξεις σύγχρονων επαναστατών όπως αυτοί της ταινίας.
Τέλος θεωρώ έξυπνη την ερωτική ιστορία η οποία δείχνει το γνωστό ερωτικό παιχνίδι που συχνά είναι ικανό να καταστρέψει και τις πιο επαναστατικές ιδέες, αλλα και την διαφορά του ερωτικού παιχνιδιού απο της εποχή της «αληθινής επανάστασης» στην σημερινή εποχή. Είναι άραγε μια μετατροπή της ερωτικής ηθικής? Θα το ξανασκεφτώ και θα ξαναγράψω σε επόμενα posts.
Κατά την προσωπική μου άποψη οι εκπαιδευτές είναι μια ταινία η οποία δείχνει το αδιέξοδο στο οποίο βρίσκεται σήμερα η αριστερα γενικότερα και η επαναστατική αριστερά ειδικότερα, την αδυναμία των νεαρών να πολιτικοποιηθούν και να συγκροτήσουν κινήματα με ιδεολογική βάση.
5 σχόλια:
Ο τρίτος δρόμος είναι σίγουρα μια θεωρητική διέξοδος, όμως δεν μπορώ να πώ οτι θα την υποστήριζα (Γενικά δεν είμαι οπαδός του Γκίντενς). Όσο αφορά την αριστερά και όχι την επαναστατική αριστερά τολμώ απλά να πώ οτι το ενδιαφέρον μάλλον έχει μετατοπιστεί απο την πάλη των τάξεων σε αλλο πεδίο μάχης.Αν και δεν μπορώ να προσδιορίσω με ακρίβεια αυτο το πεδίο, θα μπορούσα να το συσχετίσω με την (αντι)παγκοσμιοποίηση και γενικά την κατάσταση στον τρίτο κόσμο.
Η μόνη σύγχρονη επαναστατική ιδεολογία είναι ο νεοφιλελευθερισμός!
Αφήνοντας στη άκρη το γεγονός οτι ο νεοφιλελευθερισμός δεν είναι κάν επάναστατική ιδεολογία, άν θές να το καταλάβεις ώς κάτι "επαναστατικό", κατά τη γνώμη μου εξαρτάται απο το πώς ορίζει κανείς κάτι που είναι "επαναστατικό". Αν ας πούμε "επαναστατικό" είναι το να πεινάει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του παγκόσμιου πληθυσμού και να πεθαίνουν κάπου 30.000 παιδιά τη μέρα, τοτε ναί, μάλλον συμφωνώ μαζί σου. Είναι μια επανάσταση...στην απανθρωπιά.
Ο όρος "τρίτος δρόμος" περιπλανήθηκε για αρκετά χρόνια στο χώρο της αριστεράς, είτε σε έντυπη μορφή, με τα γραπτά των AλΘουσέρ, Γκράμσι η ακόμα και του Χάμπερμας, είτε σαν πειραματική πολιτική πρακτική, απο το κομμουνιστικό κομμα της Ιταλίας αλλα και απο αυτό της ισπανίας..
Παρόλαυτα, αυτός που πρώτος επεξεργάστηκε θεωρητικά τον όρο "τρίτος δρόμος" και τον έκανε γνωστό στο ευρύ κοινό (τουλάχιστον ευρύτερο απο το κοινό που διάβαζε μεταμαρξιστές όπως ο Γκράμσι η ο Αλθουσέρ), ήταν ο Giddens..
Ποίος τότε, η ποιά ομάδα θεωρητικών κατά τη γνώμη σου εκπροσωπούν ιδέες που έχουν πάει τη Σοσιαλδημοκρατία ένα βήμα παραπέρα?
Δημοσίευση σχολίου